ARI’s 2019 Supply Chain Forecast Sunny with a Significant Chance of SUVs

Over the last decade, the automotive industry has experienced a significant shift in vehicle preferences as both consumers and organizations show increasing interest in CUVs/SUVs compared to sedans. While sedans will always be a part of OEM line-ups, households, and fleets, the CUV/SUV continues to rapidly gain popularity for both personal and commercial applications.

Shift in the Vehicle Value Proposition

The financial gap between CUVs/SUVs and sedans has narrowed considerably in terms of initial purchase price and total cost of ownership. Decreasing fuel prices, increasing fuel efficiency, combined with a meager 1.5% increase in maintenance costs compared to sedans makes the overall economics much more attractive for CUVs/SUVs. Consumers and businesses alike are taking notice of the additional space, comfort, and versatility that CUVs/SUVs offer, making for a very compelling value proposition.

OEMs on Board for Change

The trend is driving product changes at the manufacturer level. One manufacturer has decided to eliminate their line of sedans over the next few model years and focus more on SUVs and crossovers while another is slowing production and closing some of their facilities currently producing sedans. The declining demand and potentially diminishing supply for sedans is affecting the percentage of shares for van, full-size, mid-size and compact cars.

ARI’s Ordering Predictions

This shift in vehicle preference is affecting the fleet world as well. ARI’s Vehicle Supply Chain team continues to observe an increase in CUV/SUV orders and specification requests. Between 2000 and now there has been a shift in car vs. SUV orders. Years 2000 to 2009 showed a higher average of car purchases than SUVs; however, the last eight years the percentage of car orders has decreased while SUV orders have increased by approximately five percent.

This trend will likely continue into 2019 and beyond in the absence of any macroeconomic disruptions, and impacts the remarketing end of the supply chain as well. Ted Davis, ARI’s VP of North American Supply Chain, recently shared in Automotive Fleet that ARI has observed consistent growth in the SUV remarketing segment over the last three to five years. We foresee that both consumer and commercial demand for CUVs/SUVs will remain strong in both new and used markets.

It’s important to remember that sedans still fulfill important needs for both consumers and businesses looking for more compact vehicles and lower acquisition costs. While market share may be leaning toward CUVs/SUVs at the current time, substantial demand for new and used cars will continue especially as supply diminishes in future years.

Across all vehicle types, ARI anticipates that our vehicle order volume will hold relatively steady in 2019 compared to 2018. The Supply Chain team will continue to watch for any changes in fuel prices, import tariff developments, and Federal Reserve interest rate increases as possible indicators for a changing forecast.

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Au cours de la dernière décennie, l’industrie automobile a connu un changement important dans les préférences des véhicules, les consommateurs et les compagnies manifestant un intérêt croissant pour les VUS/multisegments comparativement aux berlines. Bien que les berlines fassent toujours partie des gammes des manufacturiers, des ménages et des parcs, le VUS/multisegment continue de gagner rapidement en popularité, tant pour les applications personnelles que commerciale.

Décalage dans la proposition de la valeur du véhicule

L’écart financier entre les VUS/multisegments et les berlines s’est considérablement réduit en termes de prix d’achat initial et de coût total de possession. La baisse des prix du carburant, l’augmentation de l’efficacité énergétique, combinée à une faible augmentation de 1,5% des coûts d’entretien par rapport aux berlines, rend les aspects économiques globaux beaucoup plus attrayants pour le VUS/multisegment. Les consommateurs et les compagnies prennent note de l’espace supplémentaire, du confort et de la polyvalence qu’offre le VUS/multisegment, ce qui en fait une proposition de valeur très intéressante.

Les manufacturiers à bord pour le changement

La tendance entraîne des changements de produits au niveau du manufacturier. Un manufacturier a décidé d’éliminer sa gamme de berlines au cours des prochaines années modèles et de se concentrer davantage sur les VUS et les véhicules multisegments, tandis qu’un autre ralentit la production et ferme certaines de ses installations produisant actuellement des berlines. La baisse de demande et la diminution potentielle de l’offre de berlines ont une incidence sur le pourcentage des parts du marché qu’occupent les fourgonnettes, les grosses voitures, les voitures de taille moyenne et les voitures compactes.

Prévisions de commande d’ARI

Ce changement dans les préférences de véhicules affecte également le monde des parcs. L’équipe de la chaîne d’approvisionnement des véhicules d’ARI continue d’observer une augmentation du nombre de commandes de VUS/multisegments et des demandes de spécifications. Entre 2000 et aujourd’hui, il y a eu un décalage entre les commandes d’automobiles et celles des VUS. Les années 2000 à 2009 ont montré une moyenne d’achats d’automobiles supérieure à celle des VUS, cependant, au cours des huit dernières années, le pourcentage de commandes de voitures a diminué, tandis que les commandes de VUS ont augmenté d’environ cinq pour cent.

Cette tendance se poursuivra probablement en 2019 et au-delà en l’absence de toute perturbation macroéconomique et aura également des percussions du côté revente de la chaîne d’approvisionnent. Ted Davis, vice-président de la chaîne d’approvisionnement nord-américaine chez ARI, a récemment expliqué dans Automotive Fleet qu’ARI a observé une croissance constante de la revente des SUV, au cours des trois à cinq  dernières années. Nous prévoyons que la demande tant des consommateurs que des compagnies pour les VUS/multisegments, demeurera forte dans les marchés du neuf et de l’usagé.

Il est important de se rappeler que les berlines répondent toujours à des besoins importants pour les consommateurs et les compagnies à la recherche de véhicules plus compacts et de coûts d’acquisition moins élevés. Bien que la part de marché penche peut-être vers les véhicules VUS/multisegments à l’heure actuelle, la demande importante de voitures neuves et usagés se maintiendra, surtout à mesure que l’offre diminuera dans les années à venir.

Pour tous les types de véhicules, ARI prévoit que le volume de ses commandes de véhicules restera relativement stable en 2019 par rapport à 2018. L‘équipe de la chaîne d’approvisionnement continuera à surveiller de près tout changement des prix du carburant, de l’évolution des tarifs d’importation et des taux d’intérêt de la Réserve fédérale comme indicateurs possibles d’une évolution des prévisions.

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Shift in the Vehicle Value Proposition

The financial gap between CUVs/SUVs and sedans has narrowed considerably in terms of initial purchase price and total cost of ownership. Decreasing fuel prices, increasing fuel efficiency, combined with a meager 1.5% increase in maintenance costs compared to sedans makes the overall economics much more attractive for CUVs/SUVs. Consumers and businesses alike are taking notice of the additional space, comfort, and versatility that CUVs/SUVs offer, making for a very compelling value proposition.

OEMs on Board for Change

The trend is driving product changes at the manufacturer level. One manufacturer has decided to eliminate their line of sedans over the next few model years and focus more on SUVs and crossovers while another is slowing production and closing some of their facilities currently producing sedans. The declining demand and potentially diminishing supply for sedans is affecting the percentage of shares for van, full-size, mid-size and compact cars.

ARI’s Ordering Predictions

This shift in vehicle preference is affecting the fleet world as well. ARI’s Vehicle Supply Chain team continues to observe an increase in CUV/SUV orders and specification requests. Between 2000 and now there has been a shift in car vs. SUV orders. Years 2000 to 2009 showed a higher average of car purchases than SUVs; however, the last eight years the percentage of car orders has decreased while SUV orders have increased by approximately five percent.